Jämtland Dag 1

Första dagens fiske på trippen är nu avklarad. Vi började i strömmen närmst där vi bor, det är tradition. Tradition att det börjar segt som attans men avslutas med någon rejäl fisk är det också. Fiska började vi med ganska tätt nedanför sjön, ca 200meter. Jag var som en ko för första gången på grönbete, riggad och klar innan Snyggles ens hade dragit linan genom spöringarna.

Men älven går hög, nymferna var tyngre än bly, men bottenkontakt var nästan omöjligt att få. Vi lasta på oss ryggsäckarna och fortsatte någon halvannan kilometer nedströms. Tog plats i vindskyddet, mycket skitsnack och en del fiske. Hungern trängde på så vi svedde oss ett knippe korv i avsaknaden av fisk. Medan vi satt och åt så började Jultomten och två andra äldre herrar dra fisk på andra sidan, rakt över från oss. Bara att fälla upp vadarna och hoppa i vattnet. Tog inte många kast innan jag bommade en fisk, kastet efter drog jag dit den. Kändes riktigt bra, insåg ganska snabbt att det var en sik, en riktigt fin sik. Kvällsmaten var räddad. Tog mig upp på land, knacka fisken innan jag ställde mig på samma ställe i strömmen igen. Några långa kast senare och precis när nymfen vände över i strömkanten och började stiga kom ett våldsamt hugg. Rusa direkt 15-20 meter och gjorde ett svanhopp. Öringen bjöd upp dans, men det var jag som förde och inte långt senare låg den i håven för ett par snabba kort, den försvann med ett rejält plask.

På det fick de bli kaffe och lite fika. Jag hade gått från lite halvtrött och huvudvärk till riktigt glad. Tänk vad lite fisk kan göra. Axel sa åt mig att jag hade en grandslam på gång. (Öring, Harr och Sik över kilot på samma dag) Efter fickan drog Niclas och Axel en bit uppströms, jag stanna kvar vid vindskyddet. Där borde finnas mer, tog inte mer än ett par kast innan ett stenhårt hugg rakt framför mig. Kände kraften av seglet i strömmen, det var harr, stor harr. Ganska lätt övertalad var den och hamnade i håven gjorde den. Ett knippe bilder senare var den fri.

Axel och Nicklas kom tillbaka, de berätta om en tappad monsterharr en fining som blev återutsatt och en riktig hotspot, efter kaffepausen tänkte vi gå dit. Då smet där ut två spinnfiskare precis där.

Efter den grillade siken, som smakade riktigt bra så kom grabbarna från Flypool ner och snacka lite skit. De hade haft bra fiske längre ner i älven, många stora fina harrar och en tappad finöring.

Kvällen hade än engång nästan blivit dag, det var dags att dra sig mot stugan och vila några timmar, binda några flugor och dricka ett gäng öl. Flypool kom upp en runda också, tur vi bor nära varandra. Riktigt gott gäng det där. Vid halv tre lämna Axel in, jag band några flugor med innan jag gick och la mig. Sov som ett barn gjorde jag med.

Jämtland Dag 2

Blickar ut över sjön, det vakar sporadiskt, sällan sporadiskt till och med. Axel hojtar att han har fisk på, en liten en. Jag tar spöna i handen och traskar neråt över den nyskogade skogen.

Jag ser några vak, hittar grundet där man kan gå ut lite mer än de där 3-4meterna som gäller för resten av ställena runt sjön. Ser ett vak till, nästan inom räckhåll.

Knyter på en stor sjösandslände kläckare i änden på 0,15 spetsen. Kastet sitter helt ok snett in i motvinden. Flugan guppar till över kruset på ytan en gång innan den försvinner i ett kaskadvak… ..fisken sitter.

Fisken stökar runt med mig, gör ett rejält luftsprång. Den hade utan problem kunnat hoppa rakt över mig där ja står utvadad. Känner hur hungern börja göra sig påmind och fisken är en lagom lunch att spetsa till grillkorvarna med. In med den i håven och två knack i pannan. Byter fluga till en likadan och tar mig ut igen, kastar lite mer åt höger nu eftersom jag såg en som vaka där medan jag drillade den första.

Flugan guppar till någon minut innan jag drar ett rejält tag hemmåt i linan. Smack och flugan sitter perfekt i mungipan på en större öring än den förra. Inga galna luftsprång i denna fisk. Den stökar mest på botten. Ganska odramatiskt får jag den i håven, knäpper ett par bilder innan den glider tillbaka mot djupet. Jag är nöjd, återgår till gänget vid vindskyddet och börjar jobba upp en eld.

Efter överläggningar och käk beslutar vi oss att dra ner till älven och fiska lite harr istället. Packning på och uppsittning, åker bra längre ner idag än där vi fiskade igår, fortfarande ganska högt vatten, men det är vadbart.

Väl framme är jag som en nysläppt ko på grönbete, min riktigt finiga hotspot är ledig, jag står utvadad och drillar min andra harr redan innan de andra två i crewet är riggade. Ibland är livet bara för gott, stöter på flypoolgänget i vindskyddet. De berättar att fisket är bra även på andra sidan ön. Dags att bege sig över. Anders drar nästan direkt på en riktigt fin fisk, inga galna upptåg i den. Bara står och stångas mitt i strömmen. 52cm, runt 1,5kg skulle jag tro. Pers för Anders, han strålar ikapp med den nedgående solen.

På vägen tillbaka går det väl sådär, Axel är glad som iller, räcker tummen upp åt kameran för att två sekunder senare efter besök på en monumentalt hal sten istället räcka fötterna åt oss.

Jämtland Dag 3

Tillbaks till storfiskarna!

Idag tog vi den långa promenaden ner till den hårda strömmen, där fiskarna man fångar är färre. Men helt klart är chansen på de riktigt stora större.

Efter en svettig promenad började vi alla bli lite småhungriga. Vi riggade spöna kvickt och studsa ut i strömmen. Batman överst, Axel i mitten och DMT längst ner. Jag fiskade mig uppströms, riktigt hårt att gå rakt uppströms här. Jag kom inte mer än ett tiotal meter ovanför där jag började innan en fisk klev på och av igen. Inget speciellt med den, men blev ändå lite förbaskad då vi var ute efter käk.

Vi nötte vidare och när jag kommit långt upp på nacken så hände det igen, men denna tappade jag inte. En harr på strax över 40cm och middagen var fixad.

Harren smakade gudomligt gott i färskt tunnbröd. Sköljdes ner med kall öl och livet var på topp. Men nu var ja sugen på nått större där i strömmen.

Gav mig av uppåt där ja tagit denna med Snuggles på släp. Vi började fiska en bra bit ovanför och jobbade oss ganska stadigt neråt. En 20-30meter ovanför där jag tog den första och precis när solen bröt igenom molnridån fick jag ett stenhårt hugg långt ute i strömmen. Den vita buken på fisken lös upp i strömmen och det såg stort ut, riktigt stort.

Fighten blev ganska lugn, hade ett gigantisk tvinn på tafsen så det var riktigt nervöst. Snuggles kom ner till mig och började ta lite bilder. Några minuter senare låg den i håven. När jag insåg hur stor den var vrålade jag rakt ut. 54cm harr, det är personbästa med några centimeter det!

Resten av kvällen dog det av rätt rejält, Snuggles fick en fin harr ute hårdströmmen, jag fick en liten öring och inget mer denna dag. Många goda timmar senare var det dags att promenera tillbaka till bilen. Lite lugnare tempo än på ditvägen, väl i stugan var vi helt utslagna.

Alla tre somnade som små barn utan att en fluga bands.

Jämtland Dag 4

Fjärde fiskedagen var kommen och det var dags att bege sig på lite längre utflykt. Efter lunch bestående av nypotatis och matjessill packade vi in i batmobilen och gav oss ut över fjället.

En oändlig grusväg senare kom vi ut i ett litet samhälle nästan på gränsen till Norge. Vi slog två flugor i samma smäll så vi körde över gränsen o kände av Norge med, tror inte vi var över i mer än en minut, men ändå.

Snyggles edit: Vi passade på att smuggla lite snus till Norge. Och därifrån. DMT hade nog 5 dosor över den tillåtna gränsen och även Batman låg i riskzonen för en rättegång och tre hundra spänn i böter. Gånger två förstås eftersom snuset både blev insmugglat och sedan utsmugglat igen.Varusmuggling is the shit!

Efter det smög vi vidare för att kika på ett litet vattenfall. Riktigt häftigt, den nacken ska vi pröva o fiska på med innan vi åker hem kan jag säga.

Framme vid dagens fiskevatten riggade vi i vanlig ordning och halkade ner för kanten till strömmen. Jag traskade uppströms, de andra nedströms.

Jag valde rätt just då tror jag, 3 harrar senare och ett par tappade drar jag mig neråt o hänger på mitt crew. De har haft det trögt med bara ett par kontakter. Det får bli middag istället, jag fixar veden och Snuggles käket. Vilken tur jag hittade en låda färdiklyvt i vindskyddet brevid.

Under tiden vi lagade käk trodde jag först DMT fick ett epilepsianfall, men det var bara ett anfall av tandborstdansen lite sådär lagom spontant vid elden. Käket för dagen bestod av en harr och en halv grillad falukorv. Det hela sköljdes ner med öl i vanlig ordning.

Efter käket nötte vi på lite, fick nån liten harr och några småöringar. Inte mycket att skriva hem om direkt.

Dagen kryddades lite extra av två älgkalvar som simmade över forsen precis uppe på den översta nacken. Solen började gå upp och så gjorde vi med. Det var dags att styra batmobilen hemåt, hem mot flugbindningsstäd och mera öl. En ostmacka serverade Snyggles mig med. Sikken kille alltså.

Jämtland dag 5

Efter lite beslutsångest över vart vi skulle styra vår kosa bestämde vi oss idag för att åka till Edsforsen.

Först kastade vi ihop en omgång färs som bas för dagens fiske. Det är viktigt att inte gå hungrig. De gånger man går hungrig och fiskar för att få lunch är ofta de gånger det går trögt har jag upptäckt. Det är ungefär som med håven: Är den med så får man ingen fisk.

Väl framme vid vattnet stod två killar och riggade spinnspöna. De såg ut att vara på väg mot stället vi planerat att kompisfiska på – stenen. Tack och lov gick de lite längre upp i strömmen. Ganska kul att Batman rusade iväg med prylarna i högsta hugg för att paxa platsen lite i onödan.

När jag kom fram riggade jag på två nymfer. En gammal, Rägenimfen. Och en ny längst ner på tafsen: Plasthästen modell rödglittrig. Batman stod redan utvadad till stenen och fiskade.

Väl klar med knytandet börjar jag fiska lite lätt mellan land och Batman. Döm av min förvåning när jag lyckas kroka två fiskar precis 2 meter bakom Batman på bara fyra fem kast. Båda på upphängaren Rägenimfen som sitter ungefär halvmetern ovanför Plasthästen.

Fisket fortsätter vara bra i ungefär 30 minuter till. Både jag och Batman krokar ett par fiskar. Sedan dör det ut totalt. Min värkande rygg gör sig påmind så jag går och kokar lite kaffe.

Efter kaffet hänger jag på en ny Plasthäst som upphängare. En brun med orange huvud. Det blir succé efter ungefär åtta kast. En fin harr på ungefär 40cm  hugger långt ut i strömmen. Först tror jag att den är betydligt större, men förmodligen fastnade nedersta nymfen i något i snärten som uppstod när fisken högg.

Detta avsnitt av Man vs. Fish är över efter ett par minuter och den lilla spelevinken får friheten åter. Med all rätt. Han ska få berätta hur det smakade med Plasthäst för alla sina vänner i Hårkan. Jag ber under drillningen Batman fota lite, men han pallar inte säger han. Det blev inte några bilder idag =).

Efter ytterligare lite kaffe och en liten kåsa Ardbeg hänger jag på en E-12. Vart man än tittar ser man stora mängder nattsländor, och på något sätt har frekvensen av vakande fisk som visar sig ökat. Kanske finns ett samband.

I andra kastet får biter ett litet harrskrälle precis rakt uppströms där jag står. Eftersom jag inte hunnit dra in tillräckligt med lina blir mothugget avhugget och istället får jag rycka till med en bit löslina jag lyckas fiska upp med andra handen. Makalöst nog lyckas det och jag står och drillar lillen med bara vänsterhanden och det trasslade spöt i högerhanden. Märkligt.

När jag åter får styr på utrustningen börjar jag fiska mig nerströms bit för bit. Mest på måfå-kast, fortfarande vakar det inte riktigt tillräckligt regelbundet för att man ska kunna urskilja var individerna står.

Efter en bits snubblande i strömmen ser jag ett rejält vak precis där flugan kanske är – det är motljus och flugan är lite småfuktig så det är lite smått omöjligt att följa den helt med blicken. Fisken sitter! Lunchen drillas in och det är nytt p.b. på torrflugefångad harr. Uppskattningsvis 40cm.

Efter lunch tillagad på tre harrar i rökpåse och två nya bekantskaper från föreningen Jämtflugan som kontrollerar fiskekorten går jag ner och nöter lite torrfluga till. Nu står vaken tätt.

Läs mer om Grabbarna från Jämtflugan och om vad som händer i fiskevårdsväg i Edsforsen här!

Jag fångar tre småttingar på e-12 och Goddard Caddis innan jag vänder tillbaka till vindskyddet och den värmande brasan. Jäklar vad hala stenar kan vara. Tur som är blev bara kepsen och vänsterarmen blöt av detta lilla dopp. Jag tror jag badat tre av fem dagar hittills. Fast som jag brukar tänka när jag blir hånad för att jag badar ibland: Badar man aldrig vid vadning, då vadar man för fegt.

Solen börjar gå upp och tempen har sjunkit till 4 grader. Vi drar hemåt efter ännu en fantastisk fiskedag med DMT och Batman. Tack ska ni ha boys!

Dagens resultat: Batman 8, Snyggles 10, DMT 10.
(Batman fiskade nog bara hälften så mycket vi skulle jag tro)