Vaknade till efter att Grekland slagit Nigeria med 2-1 hungrig som tre var jag och Axel skulle snart komma över. Beställde en pizza och plockade fram två tafsar. Hämtade pizzan och knöt tafsar under tiden jag åt, hann precis lagom klart till Axel svängde in på parkeringen.

Han hade redan västen på sig, han måste vara sjukt fiskesugen. Jag tog fram spötuberna och hängde på mig västen jag med. In i bilen och efter inte alls lång tid var vi framme vid den lilla pärlan.

Under promenaden ner mot ån ser jag att det är mycket sländor i luften och de är inte dem små. Danican är i farten och det med besked. Riggar spöet i lugn takt och letar upp flugan som jag tror ska gälla för dagen, Axel är nästan i vattnet redan. Visar han en liten ström och förklarar snabbt vart han bör försöka fiska av. Inga vak direkt men han får till några fina drifter och ingen fisk verkar vara hemma. Vi rör oss längre ner längs ån, ser ett vak utanför en sten. Axel får försöka, men den vill inte gå upp igen, jag prövar på en fisk. Hugg och missat mothugg blev resultatet.

Vi packar in oss i bilen igen efter en dryg timmes fiskande för en förflyttning. När vi traskar ut över fäladen ser vi en glada i luften, några danicor flyger över ån men inga vak. Framme vid platsen som brukar kunna hålla en och annan fisk även på lågt vatten men som det är nu verkar det först ganska tomt. Jag fiskar av under ett träd och bakom en sten utan några tecken till liv, Axel fiskar av under nästa träd och samma sak där.

Jag byter fluga och då ser jag vaket jag väntat på, ilsket hungrigt plaskande en bit nerströms under ett träd. Axel inspekterar min fluga och blir mycket nöjd, tydligen en av dem han band till mig. Tredje driften, första där jag är nöjd med placeringen så försvinner flugan i ett plask och mothugget sitter. En liten öring är på och trasslar snabbt in sig i en gren och gör en fiskpinne av sig själv. Ett par snabba bilder i halvmörkret och sen tillbaka med den igen.

Tillbaks till bilen och förflyttning igen. Måste hitta en fisk till Axel nu. Fiskar av under en bro som brukar kunna vara het, men ingen hemma. Lite längre nerströms vakar det ganska frenetiskt utanför en sten. Axel lägger ner sin själ i kastet och det ger utdelning. Oskulden på bäcköring är bortblåst. Ett bra avslut på kvällen.